Kleine SUV’s

De categorie van de kleine SUV’s en cross-overs is de jongste van de bende, maar ze heeft de wind in de zeilen. Het bruist er van het leven en alle constructeurs willen er aanwezig zijn. De auto’s in dit segment delen meestal hun platform (en de rest van hun techniek) met de veelzijdige stadsauto’s uit het merkgamma. Daarmee vergeleken zijn ze doorgaans echter iets langer – grofweg gezegd zouden we 4,30 meter als de bovengrens kunnen nemen – maar vooral voelbaar ruimer aan de binnenkant: de andere proporties vertalen zich doorgaans niet alleen in extra hoofdruimte, maar ook in meer plek voor de benen achterin én een grotere koffer.

Bij onze Best Car Awards-verkiezing was de Ford Puma de winnaar in deze categorie.

Compacte SUV’s

Het segment van de compacte SUV’s is bijzonder uitgebreid, waarbij modellen van mainstreammerken en premiumconstructeurs allemaal een stuk van de koek opeisen. Dit zijn de modieuze en hoger op hun poten staande tegenhangers van de compacte middenklassberlines. De term ‘compact’ is trouwens met een korreltje zout te nemen, want deze modellen zijn toch al tussen de 4,30 en de 4,55 meter lang. Qua aandrijvingsmogelijkheden zien we naast klassieke benzines en diesels ook plug-inhybrides en hier en daar een verdwaald model op CNG (aardgas). En terwijl voorwielaandrijving ook hier de norm is, staan er bij de meeste modellen ook 4x4-uitvoeringen in de catalogus.

Bij onze Best Car Awards-verkiezing was de Volvo XC40 de winnaar in deze categorie.

Gezins-SUV’s

De goed gestoffeerde categorie van de middelgrote SUV’s richt haar pijlen op gezinnen: deze grote jongens bieden ruim plek op de achterbank, met hier en daar nog twee noodzitjes in de koffer erbovenop. In die zin heeft dit segment een deel van de klanten van de vroegere eenvolumers gerecupereerd, al is die derde stoelenrij hier enkel geschikt voor kinderen en schiet er met zeven zitplaatsen in gebruik doorgaans nog amper bagageruimte over. Met een lengte van 4,60 à 4,80 meter zijn dit nochtans al flink uit de kluiten gewassen jongens. De meeste merken zijn hier wel op de een of andere manier vertegenwoordigd, inclusief de premiumconstructeurs.

Bij onze Best Car Awards-verkiezing was de Ford Kuga de winnaar in deze categorie.