Een auto bezitten en gebruiken kost veel geld. Het is belangrijk om de diverse kosten te herkennen om je budget onder controle te houden. Die hangen af van de berekening van de kostprijs per kilometer of de TCO (de totale bezitskost). Een complexe berekening die vereist dat je met alle parameters rekening houdt. We hebben trouwens een berekeningstool om je bij deze taak te helpen. De TCO moet onder meer rekening houden met de fiscaliteit, de verzekering, de brandstofprijs, herstellingen en onderhoud, maar ook met nevenkosten zoals tol, parkeertarieven, de huurprijs voor een garage, carwash, accessoires, eventuele boetes enzovoort.

De prijs

De grootste kostenpost blijft uiteraard de aankoop van de wagen (of de som van de maandelijkse leasebetalingen). Toch kan je met de juiste strategie honderden tot duizenden euro’s besparen. Volg in de eerste plaats nauwgezet promotionele aanbiedingen, vooral tijdens de zogenaamde salonperiode. Ook eindereeksmodellen of wagens die het einde van hun carrière naderen worden soms ‘gesoldeerd’ om plaats te maken voor hun opvolgers. Er zijn ook de ‘bijna nieuwe’ wagens in voorraad, die soms gewoon zijn ingeschreven en weer uitgeschreven wegens bijvoorbeeld een wijziging in de Europese uitstootnormen. En je kan natuurlijk ook steeds gaan onderhandelen met de concessiehouder. Het is ook mogelijk om de concurrentie tussen netwerken of verdelers te laten spelen. 2 of 3 showrooms bezoeken is dus niet nutteloos, zeker als ze geen deel uitmaken van dezelfde groep.

Herverkoopwaarde

De geschatte prijs van een wagen op het moment dat hij wordt doorverkocht is de herverkoopwaarde. Die heeft onder meer een invloed op de maandelijkse betalingen van een leasecontract. Ze hangt af van objectieve factoren zoals de kilometerstand en de leeftijd. De prijs zakt het sterkst in de eerste maanden en jaren, waarna de curve wat meer afvlakt. Uiteraard zal de prijs op de tweedehandsmarkt ook afhangen van de opvolging en de staat van de wagen, zowel binnenin als aan het koetswerk. Zo zal een auto waar in werd gerookt, met exotische kleuren, waarvan het onderhoud soms werd ‘vergeten’ of met overal kleine deukjes en krasjes zijn waarde (een beetje of veel) sneller verliezen. Omgekeerd vormen bepaalde opties zoals een klimaatregeling, kwaliteitsleder, een trekhaak of een open dak een meerwaarde. De herverkoopwaarde hangt verder samen met subjectieve factoren zoals de populariteit van het merk en het model. Bovendien speelt ook de wet van vraag en aanbod. Een goede manier om de herverkoopwaarde te kennen is om te kijken welke bedragen worden gevraagd in zoekertjes en bij verkopers. Bij die laatste moet je natuurlijk wel rekenen op hun marge.

Onze berekeningspagina voor de herverkoopwaarde biedt een realistische berekening aan op basis van regelmatig bijgewerkte variabelen.