De 'bZ' in Toyota bZ4X staat voor 'beyond Zero', de elektrificatiestrategie van Toyota waarbij het bedrijf streeft naar koolstofneutraliteit én naar andere voordelen voor zijn klanten en de samenleving. Naast hybrides en waterstofauto's (FCEV) acht Toyota het dus ook nodig om batterij-elektrische wagens (BEV) op de markt te brengen om zijn doelen te behalen, waarvan het eerste resultaat deze Toyota bZ4X is, een middelgrote elektrische SUV. Tegen 2025 moeten er 15 elektrische modellen van Toyota op de markt zijn, waarvan 7 in de bZ-reeks en dus 8 op basis van de klassieke modellen.

Nieuw platform

Voor zijn elektrische offensief heeft Toyota, samen met Subaru, een specifiek elektrisch platform ontwikkeld: e-TNGA. Subaru's eerste model op die basis wordt eentje van het formaat Forester, bij Toyota wordt het deze middelgrote SUV. Het e-TNGA-platform onderscheidt zich door een lange wielbasis en korte overhangen, die de modellen erop een "ruimtelijk en open" interieur moeten geven. Zoals de '4X' in de naam Toyota bZ4X suggereert, is het ook mogelijk om vierwielaandrijving te hebben op het e-TNGA-platform. Maar we weten nog niets over de aandrijflijnen, batterijpakketten, enzovoort.

Maar met zijn 20 jaar ervaring in hybride modellen, zegt Toyota dat zijn elektrische aandrijflijn "de hoogste efficiëntie in zijn klasse en een zeer competitief rijbereik" moet hebben. Met zijn vierwielaandrijving moet de Toyota bZ4X ook capabel zijn off-road, met veel "gemoedsrust" onderweg qua veiligheid. We zien ook een zonnepaneel op het dak, dat de impact van het weer op het rijbereik moet minimaliseren.

Royale binnenruimte

Dit crossover-concept geeft voorrang aan zijn interieur, dat bijzonder ruim moet zijn voor zijn passagiers. De knieruimte achterin zou bijvoorbeeld evenwaardig moeten zijn aan die van de luxelimousine Lexus LS. Ook wordt de nadruk gelegd op comfort, connectiviteit en openheid naar de buitenwereld toe.

Die openheid zien we terug in het design van de passagiersruimte, met een laag dashboard en grote glasoppervlakken om een maximum aan zichtbaarheid te creëren. Deze elementen zouden moeten terugkeren bij het productiemodel, inclusief het grote centrale display en de grote middenconsole. We verwachten echter niet dat het 'racestuur' zal blijven.

bZ-design

Om de 'bZ'-modellen te onderscheiden van de rest van het gamma, krijgen de nieuwe elektrische Toyota's een specifieke stijl, die zich vooral laat zien aan de voorkant van de auto, waar de traditionele grille wordt vervangen door een fijne zwarte streep. Daarin zitten de verschillende sensoren voor het semi-autonoom rijden en de actieve veiligheidsassistenten. 

We zien ook andere lichtblokken op de Toyota bZ4X, waarvan de 'hammerhead'-stijl gevormd is door de luchtstroom en bedoeld is om een "nieuwe houding en aanwezigheid op de weg" te genereren. Verder zien we complexe lijnen op het koetswerk en een vrij drukke stijl, in de lijn van de Toyota RAV4 en de laatste createis van Lexus. 

De productieversie van de Toyota bZ4X komt medio 2022 op de markt.