Noem de Mercedes EQS niet zomaar een 'elektrische S-Klasse', want dit nieuwe elektrische vlaggenschip staat wel degelijk op een volledig nieuw platform, specifiek voor elektrische modellen. Dat dit de S-Klasse is van de elektrische wagens, klopt dan weer wel, want de EQS verlegt de grenzen van wat we kennen qua technologie, of het nu om elektrische auto's gaat of niet.

Zijn uitzonderlijk vloeiende design, dankzij dat specifieke EV-platform, geeft hem een Cx-waarde van slechts 0,20, een record voor productiewagens. De EQS blijft echter een stevige knaap. De Europese versie van dit elektrische vlaggenschip is maar liefst 5,21 meter lang (de Amerikaanse doet daar nog 5 centimeter bij), 1,93 meter breed en 1,51 meter hoog, en weegt 2,5 ton.

Tot 523 pk... voorlopig

Bij de lancering biedt Mercedes twee motorversies aan: de Mercedes EQS 450+ en de 580 4Matic. De eerste heeft achteraan een synchrone elektromotor liggen van 245 kW/333 pk en 568 Nm, de tweede voegt daar een extra motor op de vooras aan toe, goed voor een totaal van 385/523 pk en 855 Nm. Later volgt trouwens een nóg krachtiger topversie van AMG, die 560 kW/788 pk zou ontwikkelen.

Niet dat de huidige varianten slakken zijn, met een sprinttijd van 0 naar 100 km/u in 6,2 seconden voor de 450+ en 4,3 seconden voor de 580. De topsnelheid is begrensd op 210 km/u. Los van die prestaties benadrukt Mercedes ook dat de elektromotoren speciaal ontwikkeld zijn om zo min mogelijk trillingen of parasietgeluiden voort te brengen: alle componenten waaruit ze opgebouwd zijn, hebben een geoptimaliseerde vorm om de rust in het interieur te verzekeren.

770 kilometer autonomie

Zijn stroom haalt de EQS uit een nieuwe generatie lithium-ionbatterijen, waarin minder kobalt wordt gebruikt (ze zijn van het type 8-1-1, dus 8 deeltjes nikkel voor 1 deeltje mangaan en 1 deeltje kobalt). Mercedes biedt twee ‘formaten’ aan, met een nettocapaciteit van 90 en 107,8 kWh, waarbij de grootste van de twee een WLTP-rijbereik van 770 kilometer belooft. Opladen kan standaard driefasig met 16 ampère (11 kW), optioneel kun je daar 32 ampère van maken (22 kW).

In optimale omstandigheden – en aan een overeenkomstig laadpunt – duurt het daarmee respectievelijk 10 of 5 uur om een lege batterij weer volledig te vullen. Aan een snellader op gelijkstroom kan de EQS tot 200 kW aan, waardoor je (als alles meezit) in een kwartiertje 300 kilometer rijbereik kunt winnen. Mercedes biedt op de batterij een garantie van 10 jaar of 250.000 kilometer, inclusief de waarborg dat ze minstens 70 procent van haar capaciteit behoudt.

Voor zijn ophanging ging de EQS leentjebuur spelen bij de S-Klasse, met zowel voor- en achteraan een meerarmige as en standaard luchtveren. Boven 120 km/u komt het koetswerk 1 centimeter lager te liggen, om de stroomlijn en het rijbereik te verbeteren. Bij 160 km/u doet de EQS dat trucje nog eens over, ditmaal ook om de stabiliteit te verbeteren. Elke EQS is voorzien van een achteras die 4,5 graden kan mee- of tegensturen, als optie wordt dat zelfs 10 graden. Op die manier combineert hij een grote sereniteit bij hoge snelheden met een wendbaar karakter in de stad dankzij zijn draaicirkel van 11,9 meter.

Next-level MBUX

In het interieur wijdt de Mercedes EQS een hyperversie in van het befaamde MBUX-scherm dat dienstdoet als centrale interface: een gebogen scherm van maar liefst 1,41 meter breed en met de naam Hyperscreen, die het grote aanraakscherm uit een Tesla Model S er plots als een stukje speelgoed doet uitzien. Dit perfect gladde scherm is zodanig ontworpen dat het de getoonde gegevens nooit vervormd weergeeft, ongeacht de hoek van waaruit je kijkt, en bestaat in feite uit drie verschillende schermen die naadloos in elkaar overvloeien: een van 12,3 duim achter het stuur, een van 17,7 duim voor het centrale deel en nog eentje van 12,3 duim aan de passagierskant.

Alle drie zijn ze afzonderlijk instelbaar en personaliseerbaar, waarbij kunstmatige intelligentie na verloop van tijd je voorkeuren leert kennen en zelf suggesties doet afhankelijk van het tijdstip en de gekozen bestemming – Mercedes spreekt van een revolutie in de manier waarop de rijgegevens worden getoond. Om de leesbaarheid te bevorderen passen de drie schermen permanent hun helderheid aan het omgevingslicht aan.

Verder is alles in de EQS erop gericht om het de inzittenden zoveel mogelijk naar hun zin te maken. Tot 350 sensoren scannen alles in en om de auto. Ze meten afstanden, snelheden en versnellingen, lichtomstandigheden, buitentemperatuur, de bezetting van de stoelen, de kwaliteit van de omgevingslucht en houden intussen ook de oogleden van de bestuurder in de gaten en luisteren zelfs naar de passagiers. Zo waken ze permanent over de veiligheid en het welzijn van de inzittenden.

De deuren zijn overigens voorzien van een doorgedreven comfortfunctie: wanneer bestuurder en passagiers de EQS naderen, worden ze niet alleen ontgrendeld, maar gaan ze zelfs automatisch open – alsof een onzichtbare parkeerbediende de deur opent. Een trucje dat we ook al bij Tesla zagen. Datzelfde manoeuvre kun je ook bedienen via het MBUX-scherm – handig voor de vipchauffeur of de papa die zijn kinderen van school haalt.

1,3 miljoen lichtpixels

Inzake verlichting op een auto hebben we duidelijk het laatste nog niet gezien. Zo kan de Digital Light-technologie die optioneel verwerkt wordt in de koplampen van de EQS, niet alleen de weg verlichten als nooit tevoren, maar ook geleidingstekens of waarschuwingssymbolen op de weg projecteren. Dat is mogelijk doordat het licht van drie leds per koplamp gebroken wordt door maar liefst 1,3 miljoen microspiegeltjes. Daardoor kan de lichtbundel bijvoorbeeld een graafmachine op de weg projecteren wanneer je een werf nadert die in de navigatiegegevens is opgenomen. Of een sneeuwvlok wanneer de temperatuur plots daalt. Omdat een beeld meer zegt dan duizend woorden...

Over de prijzen van de Mercedes EQS weten we nog niets (maar verwacht geen koopje), zijn lancering wordt wel deze zomer al verwacht. Later volgen er ook nog de Mercedes EQS SUV en een EQE berline en SUV op hetzelfde platform.